Головна » 2013 » Травень » 4 » До святкового кошика кладемо лише те, що подаємо до великоднього столу.
15:12
До святкового кошика кладемо лише те, що подаємо до великоднього столу.
До святкового кошика кладемо лише те, що подаємо до великоднього столу.

У недiлю християни вiдзначатимуть найбiльше свято у роцi - Великдень. Напередоднi та цього дня кожен несе на освячення до храмiв кошички з наїдками -- паскою, маслом, сиром, яйцями... А дехто кладе навiть спиртне.

Та священики кажуть, що страви у великодньому кошику мають не лише ужиткове значення, а й символiчне, тому опоряджати його треба правильно.

То що класти до великоднього кошика, а що -- не варто i чому? Про газета "Екпрес" говорить з отцем Андрiєм Корчагiним, парохом храму Вiри, Надiї, Любовi та їхньої матерi Софiї (УГКЦ) i архиєпископом УПЦ КП Євстратiєм Зорею.

- Основною у великодньому кошику вважаємо паску. Що символiзує цей солодкий хлiб, який ми освячуємо?

о. Андрiй: - Пасха - свято свiтла, радостi, за Новим Заповiтом, вона символiзує перехiд вiд смертi до життя Iсуса Христа, який був розп'ятий за нашi грiхи i воскрес. Цей хлiб пригадує нам Воскреслого Христа, який дарує нам вiчне життя. Вiн солодкий, бо символiзує солодке життя з Богом.

о. Євстратiй: - З хлiбом також пов'язано багато євангельських оповiдей. Iсус Христос наказав подавати своє тiло вiруючим саме пiд виглядом хлiба. Крiм того, цей хлiб квасний, адже Христос каже, що Царство Небесне подiбне до закваски, яку господиня поклала у тiсто, аж доки воно не пiднялось.

- Чому на Великдень ми освячуємо й iншу їжу?

А. Корчагiн: - Символом Пасхи у євреїв було й ягня, якого заколювали на це свято. Ось чому й Iсус завжди з апостолами святкував Пасху за трапезою. А крiм того, перед цим святом ми постимо, вiдмовляємось вiд рiзних наїдкiв. Тож цi страви потребують особливого благословення, i освячення їх -- це знак подяки Господу за Його ласки.

о. Євстратiй: - Так, ця традицiя - iз Старого Заповiту. Тодi Пасха полягала у спiльнiй трапезi. Тому, наслiдуючи настанову Старого Заповiту щодо вiдзначення Пасхи, ми освячуємо їжу.

- А яке значення мають iншi обов'язковi наїдки - м'ясо та яйця?

о. Андрiй:  - Ось що каже, освячуючи м'яснi страви, священик: "Поглянь, Господи Iсусе Христе, Боже наш, на цього агнця та на iншi м'яснi страви та їх благослови i освяти, як Ти благословив та освятив агнця, що його привiв Тобi вiрний Авраам, i агнця, що його принiс тобi Авель на жертву вiд усiх плодiв, i вгодоване теля, що його ти звелiв заколоти блудному i наверненому синовi..."

Отож, що символiзують м'яснi страви? Найперше вони пригадують жертви Авраама, Авеля та батька з притчi про блудного сина. У Новому Заповiтi жертву принiс Син Божий на хрестi. Тому ми споживаємо на знак жертви Христової цi страви.

Так само символiчне значення мають i яйця, писанки та крашанки, якi ми кладемо до кошика. Побожне передання каже нам, що Марiя Магдалина, яка проповiдувала Христову науку, i зайшла у двiр римського iмператора Тиверiя, подарувала йому червону крашанку зi словами: "Христос воскрес!" За її прикладом пiшли й iншi християни, якi почали в день празника Пасхи обдаровувати один одного крашанками, писанками. Додам, що червона крашанка - символ нашого спасiння через кров Iсуса Христа.

о. Євстратiй:  - Яйце є символом цього свята, адже на вигляд воно наче мертве, однак з нього народжується життя. До слова, неспроста ми кладемо до кошика й хрiн чи кропиву, бо ще в часи Старого Заповiту пасхальну трапезу споживали з гiркими травами, якi мали нагадати християнам про гiркоту грiховного життя, вiд рабства якого нас звiльнив Господь Iсус Христос.

- У кошики вiряни ставлять i свiчки, якi запалюють перед освяченням великоднiх страв...

о. Андрiй: - Так, вогник свiчки має бути запаленим. Адже каже Iсус: "Я є свiтло для свiту". Тож цей вогонь нагадує нам, що Христос є свiтлом, i Вiн виводить нас з темряви грiха та смертi.

- А чого до кошика класти не варто?

О. Євстратiй: - У кошик кладемо лише тi продукти, якi потiм подаємо на стiл: паску, писанки, масло, сир, хрiн, м'ясо та ковбасу, сiль. Нiчого iншого класти не треба.

о. Андрiй: - Не кладемо до кошика спиртного, а також ножiв чи iнших предметiв. Не треба класти й речi релiгiйного вжитку - хрестики, вервички чи iконки. Адже, благословляючи кошики, священик читає три молитви, у яких благословляються хлiб, м'яснi страви, молочнi i яйця. А для освячення предметiв релiгiйного вжитку є iншi молитви-благословення.

- А з чого починати великоднiй снiданок? Чи важливого, у якому порядку споживати освячену їжу?

- До снiданку можна сiдати лише пiсля богослужiння. Коли приходимо додому, то найперше, що треба зробити, стати довкола святкового столу i проспiвати чи проказати воскресний тропар:
"Христос воскрес iз мертвих, смертю смерть подолав i тим, що в гробах, життя дарував". Це потрiбно повторити тричi, а тодi завершити: "I нам дарував життя вiчне, поклоняємось Його на
третiй день воскресiнню". Пiсля того, перехрестившись, можна сiдати до святкового снiданку. А перш нiж почати споживати всi страви, треба вдiлити кожному по шматку свяченого яйця.

о. Євстратiй: - Хотiв би ще нагадати нашим вiрним, що до освячених страв треба ставитися шанобливо. Якщо вони залишаються, їх треба закопати, а не викидати. Можна також дати свiйським тваринам.

Юлiя КУРIЙ
Джерело:expres.ua
Категорія: Публікації | Переглядів: 481 | Додав: admin | Теги: Великдень, ковбаса, сир, хрін, Масло, Христос Воскрес, що кладеться до кошика, великодній кошик, паска | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]